Pelatihan Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Promosi Online untuk Pelaku UMKM di Cilacap

Andi Dwi Riyanto, Muhammad Faiz Noeris

Abstract


ABSTRACT

Cilacap is a district in the province of Central Java with an area of about 6.2% of the total area of Central Java. Cilacap consists of 24 districts. In addition to the agricultural sector, which is a major sector in the economic sector, there are many other sectors that are developing very rapidly in Cilacap such as fashion, health, handicrafts, souvenirs, drinks and food. The total number of MSMEs registered in the Cilacap Pusat Layanan Usaha Terpadu (PLUT) exceeds thirty-two thousand (32,000) MSMEs. In the digital era like today it would be more appropriate to have started using digital media in the promotion because 51.8% or 132.7 million people in Indonesia have used the internet. The digital media that is most suitable for MSMEs is to use social media like Facebook because it is easy to use, and blogs like wordpress have free features, but are easy to use. Therefore, in an effort to increase turnover and ability to do digital promotions, this training was held.

 

Keywords: MSMEs, PLUT Cilacap, Central Java, Digital Media Training, Social Media

 

ABSTRAK

Cilacap merupakan kabupaten di provinsi Jawa Tengah dengan luas wilayah sekitar 6,2% dari total wilayah Jawa Tengah. Cilacap terdiri dari 24 kecamatan. Selain sektor pertanian yang merupakan sektor utama di bidang perekonomian, banyak juga sektor lain yang perkembangannya sangat pesat di Cilacap seperti fashion, kesehatan, kerajinan  tangan, oleh-oleh, minuman dan makanan. Jumlah total UMKM yang terdaftar di Pusat Layanan Usaha Terpadu (PLUT) Cilacap melebihi tiga puluh dua ribu (32.000) UMKM. Pada era digital seperti saat ini memang akan lebih tepat jika sudah mulai menggunakan media digital dalam melakukan promosi dikarenakan 51,8% atau 132,7 juta penduduk di Indonesia telah menggunakan internet. Adapun media digital yang paling cocok untuk pelaku UMKM adalah menggunakan media sosial seperti facebook karena mudah digunakan, dan blog seperti wordpress yang memiliki fitur gratis, namun mudah dalam penggunaannya. Oleh karena itu dalam upaya meningkatkan omzet dan kemampuan melakukan dalam promosi digital, diadakan pelatihan ini.

 

Kata Kunci: UMKM, PLUT Cilacap, Jawa Tengah, Pelatihan Media digital, Media Sosial


Keywords


UMKM, PLUT Cilacap, Jawa Tengah, Pelatihan Media digital, Media Sosial

Full Text:

PDF

References


APJII. (2017). Penetrasi dan Perilaku Pengguna Internet Indonesia [online].https://web.kominfo.go.id/sites/default/files/Laporan%20Survei%20APJII_2017_v1.3.pdf.

Google. (2017). Panduan Dunia Digital. Google Gapura Digital.




DOI: http://dx.doi.org/10.30734/j-abdipamas.v2i2.236

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)

by http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats