ANALISIS BUTIR SOAL PILIHAN GANDA DENGAN APLIKASI KLASIKA

Authors

  • Destiniar Destiniar Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Dina Octaria Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Anggria Septiani Mulbasari Universitas PGRI Palembang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30734/j-abdipamas.v2i1.180

Keywords:

analisis, aplikasi Klasika, butir soal

Abstract

ABSTRACT

This current Community Service Activities (PkM) is based on the lack of ability and willingness of teachers to analyze multiple choice items. The objectives of PkM are to (1) improve teachers 'ability to perform student data processing using classical applications, (2) increase teachers' willingness and ability in analyzing multiple choice items, (3) to assist teacher to analyze item analysis with classical program, (4) improve the ability of teachers to analyze the items so as to obtain a good question.  The current PkM activity was held by short training for twice meeting with 20 teachers in SMA Negeri 1 Jejawi. The researcher used lectute, discussion, question and answer, simulation, and demonstration method for this PkM activity. The result showed that there was  an increas of teacher’s will and ability in processing  and analyze multiple choice items using clasical applications.

 

Keywords: analysis, clasical application, item

 

ABSTRAK

Kegiatan Pengabdian kepada Masyarakat PkM ini dilatarbelakangi dari kurangnya kemampuan dan kemauan guru untuk menganalisa butir soal pilihan ganda. Tujuan PkM adalah untuk (1) meningkatkan kemampuan guru dalam melakukan pengolahan data jawaban siswa menggunakan aplikasi klasika, (2) meningkatkan kemauan dan kemampuan guru dalam menganalisa butir soal pilihan ganda (3) membantu guru untuk melakukan analisis butir soal dengan program klasikal, (4) meningkatkan kemampuan guru menganalisis butir soal sehingga diperoleh soal yang baik. Kegiatan PkM ini dilaksanakan dalam bentuk pelatihan singkat selama dua kali pertemuan dengan banyaknya peserta berjumlah 20 orang guru di SMA Negeri 1 Jejawi. Metode yang digunakan dalam melaksanakan kegiatan PkM ini adalah dengan metode ceramah, diskusi, tanya jawab, simulasi dan demonstrasi. Hasil yang diperoleh selama kegiatan PkM  yaitu adanya peningkatan kemauan dan kemampuan guru dalam melakukan pengolahan data dan  menganalisa butir soal pilihan ganda menggunakan aplikasi klasika.

 

Kata Kunci :analisis,aplikasi Klasika, butir soal

References

Anastasi. Anne and Urbina, Suasana. (1997). Psicoholological Testing. (Seventh Edition). New Jersey:Prentice-Hall,Inc.

Millman, Jason and Greene, Jennifer. (1993).The Spesification and Development of Tests of Achiievement and Ability in Robert L. Lin (Editor). Educational Measurement, Third Edition. Phoenix: American Council on Education, Series on Higher Education Oryx Press.

Purnomo, A. 2007. Kemampuan Guru dalam Merancang Tes Berbentuk Pilihan Ganda pada Mata Pelajaran IPS untuk Ujian Akhir Sekolah (UAS). Lembaran Ilmu Kependidikan, Jilid 36, No. 1, Juni 2007.

Sumintono, B & Widhiarso, B. 2015. Aplikasi Pemodelan Rasch pada Assessment Pendidikan. Cimahi: Trim Komunikata.

Supranata. 2005. Panduan Penulisan Tes Tertulis.Bandung: Remaja Rosdakarya

Downloads

Published

2018-04-25

How to Cite

Destiniar, D., Octaria, D., & Mulbasari, A. S. (2018). ANALISIS BUTIR SOAL PILIHAN GANDA DENGAN APLIKASI KLASIKA. J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(1), 21–26. https://doi.org/10.30734/j-abdipamas.v2i1.180

Issue

Section

Articles

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.