TRAINING OF SCIENTIFIC PAPERS WRITING FOR HIGH SCHOOL TEACHER TO IMPROVE THE QUALITY OF THE TEACHER

Authors

  • Rina Herowati Universitas Setia Budi, Indonesia
  • Gunawan Pamuji Widodo Universitas Setia Budi, Indonesia
  • Supriyadi Supriyadi Universitas Setia Budi, Indonesia
  • Sunarti Sunarti Universitas Setia Budi, Indonesia
  • Yane Dila Keswara Universitas Setia Budi, Indonesia
  • Nuraini Dewi Purnamasari Universitas Setia Budi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30734/j-abdipamas.v2i1.176

Keywords:

pengembangan profesional, guru, karya ilmiah, jurnal ilmiah

Abstract

ABSTRACT

The professional development of the teachers through the writing of scientific papers needs to be improved. The obstacle faced by teachers so they did not write scientific paper mainly are caused by limitation of time and not understanding the rules of writing a scientific paper. This devotional activity aims to improve  teachers' motivation to write scientific papers and improve the ability for the teachers to write scientific papers to produce as many articles as published in scientific journals. The method used is situational analysis by interviewing the principal and distributing questionnaires. Furthermore, the preparation of materials, lectures and discussions, as well as accompaniment of scientific writing until the participants successfully publish their articles in scientific journals

Keywords: quality improvement, scientific papers, teachers

 

ABSTRAK

Pengembangan profesionalitas guru melalui penulisan karya ilmiah perlu ditingkatkan. Kendala yang dihadapi guru sehingga tidak menulis karya ilmiah terutama adalah belum ada waktu dan belum paham aturan penulisan karya ilmiah. Kegiatan pengabdian ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi guru menulis karya ilmiah dan  meningkatkan kemampuan guru menulis karya ilmiah hingga dihasilkan sebanyak mungkin artikel yang dipublikasikan di jurnal ilmiah. Metode yang dilakukan adalah analisis situasi dengan wawancara dengan kepala sekolah dan penyebaran kuesioner.  Selanjutnya dilakukan penyusunan materi, ceramah dan diskusi, serta pendampingan penulisan karya ilmiah hingga peserta berhasil menerbitkan artikelnya di jurnal ilmiah.

KataKunci: guru, karya ilmiah, peningkatan kualitas

References

Depdiknas. (1995). Pedoman Penyusunan Karya Tulis Ilmiah di Bidang Pendidikan dan Angka Kredit Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Direktorat Pendidikan Guru dan Tenaga Teknis, Dijen Dikdasmen, Depdikbud.

Jaedun, A. (2011). Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Penulisan Karya Tulis Ilmiah. Disampaikan Pada Kegiatan Seminar Karya Tulis Ilmiah dan Penelitian Tindakan Kelas di SMK Negeri 1 Sedayu, Bantul.

Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara Dan Reformasi Birokrasi RI. (2009). Peraturan Menteri Nomor 16 Tahun 2009 Tentang Jabatan Fungsional Guru Dan Angka Kreditnya.

Noorjannah, L. (2014). Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Penulisan Karya Tulis Ilmiah Bagi Guru Profesional Di Sma Negeri 1 Kauman Kabupaten Tulungagung. Jurnal Humanity Vol. 10 No. 1.

Republik Indonesia. (2005). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen.

Downloads

Published

2018-04-25

How to Cite

Herowati, R., Widodo, G. P., Supriyadi, S., Sunarti, S., Keswara, Y. D., & Purnamasari, N. D. (2018). TRAINING OF SCIENTIFIC PAPERS WRITING FOR HIGH SCHOOL TEACHER TO IMPROVE THE QUALITY OF THE TEACHER. J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(1), 85–90. https://doi.org/10.30734/j-abdipamas.v2i1.176

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.